lundi 11 décembre 2017

Les clés pour lire un Roman


Bonjour,

Je vais mettre à votre disposition des ressources qui vous permettront de lire un roman dans les formes de l'art.


Comment lire un Roman

« Le roman dévore aujourd’hui toutes les formes ; on est à peu près forcé d’en passer par lui »
                                                                                                                   Marguerite Yourcenar
                                                                                                                    Mémoires d’Hadrien


« Le roman est un voleur qui fait main basse sur tout ce qui lui agrée : ici un décor, là un geste, plus loin un sentiment, là encore une circonstance ; et puis le voilà qui s’embarque sur la galère avec tous ces éléments épars qui, au fur et à mesure du voyage, trouvent leur place, à moins qu’inutiles ils soient jetés par-dessus bord. »
                                                                                                                           Frédérick Tristan
                                                                                                                                    Les égarés


            La lecture s’impose comme une activité culturelle importante ; le roman, comme le genre littéraire qui rejoint le plus grand public. Aussi une lecture active du roman devrait-elle permettre un accueil intéressé au texte littéraire.
            Tout lecteur de roman élabore, produit de la signification à partir de ce qu’il lit. Pour bien réaliser cette activité, y prendre goût et en tirer avantage, il doit la saisir globalement, c’est-à-dire comprendre la dynamique de l’activité de lecture et être attentif aux dimensions essentielles du roman. C’est à cette lecture compréhensive, consciente et méthodique du roman que ce cours voudrait contribuer.



La lecture active d’un roman

            Une lecture active répond à un ensemble d’intentions, d’objectifs. On lit activement quand on cherche quelque chose dans une œuvre. Ce cours propose un parcours basé sur les principales composantes du roman. Il met en relief des dimensions qui, règle générale, favorisent la production de sens de la part du lecteur. Il vise à l’essentiel, veut orienter le lecteur, lui éviter l’éparpillement, l’enlisement dans les détails.  


Les clés pour la lecture d’un roman

            Le projet de lecture d’un roman, comme vecteur importants pour l’élaboration d’une signification de l’œuvre, les aspects qui font appel aux décisions du lecteur, qui l’impliquent dans une aventure créatrice. Il suggère à partir des dimensions suivantes, de répondre aux questions que soulève la lecture de la majorité des romans.

1.      L’intrigue
    Comment s’agencent les différents épisodes de l’histoire selon une logique narrative ?
2.      La voix narrative
    Qui raconte l’histoire, qui parle dans le roman ?
3.      Le point de vue de narration
    Quelle est la façon dont le narrateur perçoit les personnages et l’histoire ?
4.      La caractérisation des personnages et la dynamique actantielle
Comment le discours présente-t-il ou fait-il vivre les personnages ? Quels rôles jouent-ils dans l’intrigue ?
5.      L’organisation du temps et de l’espace
Quels sont l’ordre et la durée des événements ? Comment le récit progresse-t-il ? Quels sont les lieux importants et comment sont-ils présentés ?
6.      Les thèmes
Quels sont les sujets de discussion, les préoccupations des personnages, leur façon de voir le monde, d’y saisir leur rôle ? Quelle signification dégage leur façon d’agir ? Quel sens prêtent-ils à leurs actions ?


Enfin, le projet souligne des pistes qui permettront au lecteur d’établir des relations entre ces diverses dimensions. Celui-ci parviendra ainsi à activer dans l’œuvre divers réseaux de significations et à en dégager sa propre interprétation.  

Professeur Jean Pierre ANTOINE

Les questions pour le résumé du roman (lu)

Bonjour,

Voici les marches à suivre pour le travail sur les romans.

1. Présentation du Roman :
Titre - Auteur - Date de parution - Maison et date d'édition.

2. Le titre du roman convient-il à l'histoire racontée? Justifiez votre réponse.

3. Qui est le personnage principal? A quoi le reconnaissez-vous?

4. Établissez l'itinéraire du personnage principal?

5. Relevez deux personnages secondaires dans le roman. Faites leur portrait et dit quelles relations qu'ils entretiennent avec le personnage principal.

6. Indiquez quelques toponymes (nom de lieux).

7. Relevez des expressions françaises (idiomatiques) contenues dans le roman.

8. Peut-on comparer la réalité qui est peinte dans le roman avec celle d'Haïti / Est-ce que ça décrit aussi les pratiques en cours dans la société haïtienne?  Trouvez les points de ressemblance ou de dissemblances. Si c`est un roman haïtien, quels rapports ce récit entretient-il avec l`actualité?

9. Dites ce que vous avez tiré du roman en termes de valeurs (morales, historiques, philosophiques, psychologiques, etc.)

10. Faites un résumé du roman.

mardi 27 janvier 2015

Travaux de Recherche

Bonjour,

Voici les différents types de pronoms sur lesquels vous devriez vous concentrer.


  • Les pronoms personnels
  • Les pronoms démonstratifs
  • Les pronoms possessifs
  • Les pronoms indéfinis
  • Les pronoms interrogatifs
  • Les pronoms relatifs
  • Les pronoms numéraux
  • Les pronoms adverbiaux
Reconnaître un pronom

Savoir reconnaître les pronoms est important pour pouvoir analyser et comprendre une phrase ou la construire correctement.

Pronoms vs Noms


  • Contrairement aux noms, les pronoms n'ont pas de sens en eux-mêmes. Ils prennent le sens du terme qu'ils remplacent ou bien ils désignent directement quelqu'un ou quelque chose
Ex. : Il doit dompter celui-ci.

Cette phrase n'a pas de sens hors de son contexte.

  • Les pronoms ont parfois un emploi différent de celui des noms ou des groupes nominaux (place différente, emploi sans préposition...)
Ex. : Hercule a étranglé le lion de Némée. Il l'a étranglé.
         Les Thébains apportent leur aide à Hercule. Les Thébains lui apportent leur aide.

Pronoms et Déterminants

Les pronoms entretiennent avec les déterminants des relations étroites quant à leur forme et au type d'informations qu'ils apportent. Mais leur rôle est tout à fait différent : 
  1. le déterminant accompagne toujours un nom, tandis que le pronom s'emploie souvent seul : Plusieurs dieux éprouvent une certaine haine pour Hercule. Certains étaient jaloux.
  2. le déterminant n'a une fonction que par rapport au nom qu'il détermine alors que le pronom a une fonction au sein de la proposition : Cerbère, qui est un chien à trois têtes, garde les Enfers. (qui, pronom relatif, est sujet de est).  Hercule est sûr de lui. (lui, pronom personnel, est complément de l'adjectif sûr).
Bonne lecture et bonne préparation!

mardi 10 juin 2014

Modèl analiz

Fakilte Lengwistik Aplike
Inivèsite Leta Ayiti
Analiz tèks kreyol

Plan pou analize yon tèks

A – Aspè semyotik
  1. Prezantasyon tèks la
-          Non otè a, gwoup la oubyen chantè a
-          Tit tèks la
-          Karyè otè a
-          Ane tèks la sòti
-          Nonm paragraf, kantite liy
-          Sou konbyen kolòn tèks la prezante
  1. Kondisyon reyalizasyon tèks la

B – Aspè lengwistik
  1. Fonetik-fonoloji : Asonans, Aliterasyon
  2. Mòfosentaks :
-          tip / fòm fraz yo
-          vèb : mòd, tan
-          mo lyezon
-          pwosede repriz : pwonon, repetisyon, repriz ki fèt ak anafò oubyen katafò



CH- Aspè leksiko-semantik
  1. Chan leksikal / chan semantik
Denotasyon / konotasyon
  1. Vokabilè ki make jijman, opinyon ak santiman
-          Figi estil


D- Aspè sosyolengwistik
-          Rejis / nivo lang
-          Kategori sosyal
-          Entèferans leksikal
-          Eslogan alamòd

E- Opinyon pèsonèl aprè analiz
  1. Enpòtans tèks la
  2. Nivo didaktik tèks la
  3. Nivo kritik tèks la










Nou pap dòmi bliye
I.
Nou pap dòmi bliye
Tout nèg ki te tonbe
Nan chen manje chen
Kote libète
Tounen flè sonje
Nan koze malere.

Si nou vanse devan,
Se devan pou n rete.
Rale kò n dèyè,
Se vole gadyè.
Nou vanse devan
Pou n pa manje sote.

Dèyè mòn gen mòn
K ape
Kanpe pi wo.
Dèyè mòn gen mòn 
Boujwa anba pye
Malere.

II.
Gade solèy nan je,
Se plezi neg ki brav.
Kout zam ap tire,
Mache tèt bese
Se viv pitiman
Vlope nan rad kapon.

Foul moun te rasanble
Lè Peral t ap goumen
Pou n pat rete
Bouki dan griyen
Ak yon Ayiti
Rad chire, toutouni.

Dèyè mòn gen mòn
K ap
Kanpe pi wo.
Dèyè mòn gen mòn.
Boujwa anba pye
Malere.

III.
Yon jou nèg va kanpe
Pou yo ka jwenn yon jan
Pou ti Jan manje
San gwo Jan pa di
Taks sou pitimi
Kouray o vye nèg yo

Jodi a, se twòkèt
Men li deja twò lou
Gwo chay la dèyè,
Nou bezwen ponyèt
Pou ride n leve
Yon biskèt tonbe.

Boujwa anba pye
Malere.

                       

                                                                                              Sou yon mizik Atis Endepandan
                                                                                              1971
                                                                                              pp. 14-15
                                                                                              Georges Castera, fils
Editions: Idées Nouvelles, Idées Prolétariennes, Port-au-Prince, Haïti, 1978, 1998.











Modèl analiz
Plan travay
A-    Aspè semyotik
1.      Prezantasyon tèks la
Tit tèks la se « Nou pap dòmi bliye », moun ki ekri li a rele Georges Castera, fils (Jòj Kastra). Se yon pwezi ki soti nan yon rekèy ki rele « Sou yon mizik atis endepandan ». Nou jwenn tèks la nan paj 14-15. Rekèy tèks sa a soti pou premye fwa nan lane 1971. Gen de (2) lòt edisyon ki te soti aprè an 1978 ak 1998 nan Idées Nouvelles, Idées Prolétariennes nan Pòtoprens ann Ayiti.
Tèks la genyen 10 pati ladann, tit la plis 9 paragraf. Pou 9 paragraf yo, nou jwenn uit (8) sizen ak youn ki gen yon distik. Li gen 3 estwòf, chak estwòf gen 3 paragraf. Tèks la genyen 50 liy. Antou nou jwenn 14 fraz nan tèks la ki genyen 25 vèb ladan yo.   
2.      Kondisyon reyalizasyon tèks la
Jòj Kastra ekri nan bi pou li bay moun ki pa gen ni rele, ki pa gen ni reponn yo yon espwa kote tout bagay ka chanje nan peyi isit. Paske lè nou sonje jan de seri de moun te goumen pou nou pat tonbe nan sa nou ye la, gen avni toujou. Tèks la anglobe 3 aspè : sosyal, politik ak ekonomik. Li pale de lavi yon seri male ki ap mennen nan yon peyi enstab pilitikman, kote, finansyèman lajan an mal pataje. Gen moun ki ap jete manje alògen lòt ki pa ka manje. Dwa pitit Sòyèt yo pa respekte, alò li lè li tan pou gen yon leve kanpe pou sa chanje.    
B-     Aspè lengwistik
1.      Fonetik-Fonoloji : asonans, aliterasyon
Lè nou analize tèks la, nou wè otè a pa mete anpil rim ladann. Nou relve yon bon kou asonans ak aliterasyon. Gen kèk varyasyon tou nan lang nan. M’ap pran de egzanp pou varyasyon an. « Gadyè », nan lang estanda a, se gagè yo di. Epi nou jwenn « ride », nan kreyòl estanda se ede nou genyen.
Ann analize fraz sa yo :
1)      Si nou vanse devan se devan pou n rete.
Pou asonans : an, e.
Pou aliterasyon : s, v.


2)   Nou pap dòmi bliye tout nèg ki te tonbe nan chen manje chen kote libète tounen flè sonje nan koze malere.
Pou asonans : ou, i, e, è, an, en.
Pou aliterasyon : n, m, l, t, m, k.

2.      Mòfosentaks
a)      tip fraz yo : tèks la gen yon sèl kategori fraz ki regwoupe yo nan tip fraz deklaratif, paske otè a te ap devlope yon pwen enpòtan epi ki chita sou baz deklarasyon.
Nou ap pran 3 egzanp nan tèks la :
1.      Dèyè mòn gen mòn k’ap kanpe piwo.
2.      Mache tèt bese se viv pitiman, vlope nan rad kapon.
3.      Nou bezwen ponyèt pou ride n’ leve yon biskèt tonbe.
b)   fòm fraz yo : nan tèks la majorite fraz yo ale nan gwoup fraz afimatif. Se yon bann fraz ki pote yon pakèt enfòmasyon pozitif, nou te ka ekri tout fraz sa yo, kòm nou byen konnen yo, nou ap pran 2 egzanp :
1.      Boujwa anba pye malere.
2.      Jodi a se twòkèt men li  deja twò lou, gwo chay la dèyè.
Nan fòm negatif, nou jwenn :
1.      Nou p’ap dòmi bliye.
2.      Pou n’ pa manje sote.
3.      Pou n’ pa t’ rete Bouki dan griyen.
4.      San gwo Jan pa di taks sou  pitimi.
Gen yon fraz anfatik, kote otè a mete anfaz sou kòmansman mizè nou :
Egzanp : Jodi a, se twòkèt men li deja twò lou.
  
c)      vèb : mòd, tan : nan tèks la gen 25 vèb ki konjige ak mòd endikatif.
-          Pami yo nou jwenn 2 ki nan tan pase avèk yon aspè akonpli : « te tonbe », nou jwenn nan 25 èm liy lan.
-          Nou jwenn 2 ki nan tan fiti; se « va kanpe » nou jwenn nan 37 èm liy lan ki se yon fiti pwòch avèk yon aspè iminan. Dezyèm nan se « ka jwenn ».
-          Rès 21 yo nan tan prezan.

d)     mo lyezon : nou jwenn 5 nan tèks la : kote, pou, ak, si, men.
e)      pwosede repriz : pwonon, repetisyon, repriz ki fèt ak anafò oubyen katafò
pwonon anaforik : Nou pap jan dòmi bliye
                              Si nou vanse devan

CH- Aspè leksiko-semantik
1.      Chan leksikal : Libète
Nèg tonbe – vanse – devan – mòn – anba pye – gade solèy – brav – zam – tire – goumen – Ayiti – kouray – ponyèt – ride – leve.
 Chan semantik : toutouni  - bouki – Tijan – vye nèg yo.
Denotasyon / konotasyon
Tonbe
Sans denote : se lè pye yon moun chape epi li atè.
Sans konote : mouri (nèg ki te tonbe).

Sans denote : aspè, aparans fizik yon moun.
Sans konote : pa patisipe ankò nan bagay ou te konn patisipe anvan (rale kò n’ dèyè).

Mòn
Sans denote : yon pati tè ki pi wo pase sa ki antoure l’ yo.
Sans konote : aprè yon difikilte se yon lòt.


Kanpe
Sans denote : lè moun sou de (2) pye yo nan yon pozisyon estab.
Sans konote : difikilte ki pi rèd toujou pase sa w te gen anvan an (mòn k’ap kanpe pi wo).

Pye
Sans denote : manm enferyè yon moun. Li sèvi pou mache, kouri…
Sans konote : li refere ak dominasyon nan kontèks sa (boujwa anba pye malere).

Ti Jan
Sans denote : non yon moun.
Sans konote : malere (pou ka jwenn yon jan pou Ti Jan manje).

Gwo Jan
Sans denote : non yon moun.
Sans konote : boujwa (san Gwo Jan pa di taks sou pitimi.

Twòkèt
Sans denote : moso twal ki sèvi pou sipòte yon chay yon moun ap pote sou tèt li.
Sans konote : kòmansman pwoblèm yo (jodi a se twòkèt la).

Chay
Sans denote : yon kantite bagay ki gen pwa.
Sans konote : pwoblèm pi rèd toujou gen pou vini (chay la dèyè).



Ponyèt
Sans denote : pati nan manm siperyè moun.
Sans konote : moun ki pou mete avè n’ pou n’ reyalize yon bagay (nou bezwen ponyèt pou ride n’ leve).

Biskèt
Sans denote : zo plat ki plase nan mitan epi davan kòtòf lestomak la.
Sans konote : ede n’ chanje yon sitiyasyon (ride n’ leve yon biskèt tonbe).

2.   Vokabilè ki make jijman, opinyon ak santiman : ak yon Ayiti rad chire, toutouni. Libète tounen flè sonje nan koze malere. Si nou vanse devan se devan pou n’ rete. Boujwa anba pye malere. Se plezi moun ki brav. Se viv pitiman.

-          Figi estil : tèks la chaje ak figi estil ou retorik ladan li.
Nou jwenn 3 metafò :
1.      Youn nan premye paragraf la : libète tounen flè sonje.
2.      Nan dezyèm nan gen youn tou : rale kò dèyè se vole gadyè.
3.      Ak youn nan katriyèm nan : gade solèy nan je se plezi

Gen 3 pèsonifikasyon :
1.      Nan 3èm paragraf la : gen mòn k’ap kanpe.
2.      Nan 5èm paragraf la : Ayiti rad chire, toutouni.
3.      Nan 4èm paragraf la : gade solèy nan je.

Yon alegori nan 3èm liy lan : chen manje chen.
Yon efemis nan 2èm liy lan : nèg ki te tonbe.
Yon pleyonas aksetab nan 7èm liy lan : vanse devan.
Yon litòt nan premye liy lan : nou pap dòmi bliye.
Yon paradòks nan trèzyèm liy lan : dèyè mòn gen mòn.


C-    Aspè sosyolengwistik
-          Rejis / nivo lang : popilè
-          Kategori sosyal : tèks la ekri nan enterè klas popilè a. otè a pran defans moun ki nan klas anba yo, malere yo.
-          Entèferans leksikal : otè a itlize mo kreyòl sèlman. Tèks la pa gen entèferans.
-          Eslogan alamòd : dèyè mòn gen mòn – se twòkèt la chay la dèyè


D-    Opinyon pèsonèl aprè analiz
1)   Enpòtans tèks la : tèks la enpòtan pou sansibilize oubyen fè pran konsyans sou reyalite mas pèp la. Pou fè konprann tout pouvwa pa dwe rete sèlman nan men klas anwo a paske se malere yo ki te goumen pou libète. Yo pa dwe fè bak men si yo vanse devan, devan pou yo rete.
2)   Nivo didaktik tèks la : yo ka itilize tèks sa nan literati tankou nan syans sosyal pou domèn lekòl. Yo ka bay elèv etidye oubyen analize reyalite sosyete a sou baz sa ki di ladan l’ yo.
3)   Nivo kritik tèks la : malgre tèks sa se yon powèm ki fèt san rim, paske yon powèm pa oblije gen rim ladan n’, men mwen remake Jòj Kastra te fè tantativ vèsifikasyon ki pat rive respekte. Li kenbe yon nonm pye ki pontyèl,sètadi 6 liy. Sepandan te gen ase mo lyezon nan tèks la, men li te ranpli ak figi estil, konotasyon elatriye. Tit tèks la pa te vrèman eksprime fen tèks la, men sa ki di nan fen an se rezilta, se konsekans aplikasyon tit la.

Pwofesè : Jean Pierre ANTOINE